Sant Jaume de Frontanyà-Salts i Gorgs de la Riera de Merlès fins la seva capçalera-Sant Jaume de Frontanyà

L’inici d’aquesta ruta es a l’aparcament que hi ha a l’entrada del poble de Sant Jaume de Frontanyà que és considerat el municipi mes petit de Catalunya.
Ens arribem a l’església dedicada a Sant Jaume. És un magnífic monument romànic molt ben conservat. Destaca sobretot la torre que serveix de base a una cúpula poligonal de dotze cares, únic exemple a Catalunya d’aquest període. També destaquen els seus tres absis i un campanar d’espadanya.
Seguim a mà dreta, vorejant el cementiri i travessem la carretera de La Pobla de Lillet per continuar per una pista asfaltada que més endavant serà de terra. Passem per la masia de Cal Casa Blanca amb molt bones vistes de l’església i els seus tres absis, en un punt deixem la pista i traspassem la riera del Molí que anem seguint pel seu marge esquerre. Continuem el camí i més endavant tornem a trobar la pista que tornem a deixar al cap de poc per seguir baixant a mà dreta per un camí fins el torrent, on s’hi troba el gorg del matxo, petit però de gran bellesa, el primer dels molts que trobarem al llarg del recorregut.
Tornem a la pista i continuem riera avall trobem el gorg de les Feixes, és de dimensions una mica més grans, amb dos petits salts d’aigua que dona lloc a un gorg d’una bellesa bucòlica.
Tot seguit traspassem la riera per una passera i passem pel costat de les ruïnes del molí de Moreta, uns metres més avall al costat de la pista trobem la font de la Moreta i seguint tornem a trobar la riera, per passar-la ens hem de descalçar. Ja a l’altre costat remuntem la riera per un corriol per poder contemplar diferents gorgs, però a l’últim, el de la Moreta, no hi podem accedir degut a la gran quantitat d’aigua que hi baixa.
Deixem la riera del Molí i seguim per la pista de desemboscar i sense cap indicació, ens condueix al torrent de la Riba que porta molt més cabal d’aigua que el del Molí. El primer dels gorgs que hi trobem és el del Molí del Puig, degut a la gran quantitat d’aigua que baixa és un salt i un gorg magnífic. Una mica més amunt hem hagut de fer equilibris per traspassar la riera per arribar a la carretera en cimentada que porta a l’església de Sant Esteve de la Riba.
Seguint per la carretera ens desviem baixant i pujant al torrent per poder admirar els diferents gorgs: Rodon, Negre i el de la Riba. Vistos els gorgs ens dirigim, a l’església de Sant Esteve de la Riba construïda damunt d’un turó, es troba annexa al Mas de la Riba del municipi de les Llosses.
Deixem Sant Esteve de la Riba i continuem caminant per una pista, tot remuntant la riera de Merlès, aquí anomenada rec de Tubau, fins el seu naixement.
Continuem amunt, passant pel costat del molí de la Riba i una petita presa que reté les aigües de la riera. Seguint una mica més endavant trobem el més espectacular dels salts i gorgs de la riera, és el de Caselles i continuant per la pista travessem la riera per un pont i prenem la pista de la dreta. Anem pujant i baixant a la riera per poder contemplar els salts d’aigua i gorgs molt bonics, com són: el gorg del Prat, del Tubau i el del Montner.
Una vegada vistos els gorgs, seguim per un corriol poc definit i travessem la riera per uns guals i seguim pel corriol que de seguida es converteix en un camí amb senyals vermells. Passem per les ruïnes de Can Ribollet, continuem pel camí seguint les marques fins que sortim a la carretera que ve de la casa de Tubau, la seguim a l’esquerra fins a trobar a la dreta de la carretera un filat que ens cal superar i continuem. Ara seguim els senyals blaus per un corriol que segueix un rec i passant pels prats o hi ha les ruïnes de cal Trempat, i seguint les fites, arribem a una penya revestida per la vegetació que normalment traspua l’aigua. Estem de sort perquè té un bon saltant d’aigua, diuen que és un dels naixements de la Riera de Merlès, l’altre sembla ser que es troba a la font de La Mata, recentment restaurada que es troba en baixar per l’altra banda del torrent un cop trobada la pista i seguint-la a mà dreta.
Continuem per la pista i ens arribem a la carretera de La Pobla de Lillet, som al Coll de Sant Jaume, remuntem fins a un senyal que ens indica la direcció de Sant Jaume de Frontanyà, seguim el camí i quan hi arribem donem per finalitzada aquesta ruta.
Cal dir que es imprescindible el GPS per fer la ruta per la gran quantitat de camins, pistes i corriols que trobarem ja que el camí no està indicat. També he anomenat les cruïlles dels trencants per facilitar l’accés als salts i gorgs per poder contemplar-los. Degut a la gran quantitat d’ aigua que baixava hem pogut admirar les dues rieres en el seu estat més salvatge i els seus salts i gorgs en el seu màxim esplendor, sorprenent-nos a cada pas. Hem gaudit moltíssim d’aquesta ruta encara que ens hem remullat de peus perquè ens hem hagut de descalçar!
Salut i bona caminada!!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *